Tuesday, May 22, 2012

Ubat Hipokrit!! (dua wajah)


Bagi setiap penyakit, ada ubatnya. Semua orang tahu.

Namun, tak ramai yang tahu, kadang-kadang, walaupun kita sudah tahu ubatnya, masalah/Penyakit masih tidak selesai?

"Apekah?" (ayat kontemporari) :D

Berapa banyak perkara yang kita tahu penyakitnya dan kita juga tahu akan ubatnya, namun penyakit masih berterusan dan ubat terus berlonggokan~

Ini lebih kepada diri saya sendiri

Pharmacology 

Alhamdulilah, semesta 2 ini kami pertama kali didedahkan dengan subjek ini. Tentang ubat. Sangat menarik dan tak kurang juga memeningkan.

Namun, bagi saya, ianya amat dekat ataupun significant dengan kehidupan kita seharian.

Ubat, Penawar


Dua wajah

Walaupun sebaik manapun ubat tersebut, ianya masih boleh memberi kesan buruk kepada kita. Namun ini bukanlah alasan untuk tidak mengambil ubat!

Ubat yang diambil mengikut jadual dan jumlah yang betul, ianya akan menjadi benar-benar ubat.

Namun, jika ubat yang sama diambil tetapi tidak memenuhi krateria yang betul dan jadual yang betul, maka ianya akan menjadi racun.

Ini dapat disamakan dengan banyak aspek kehidupan kita.

Cinta itu juga dua wajah

Antara perkara yang terlintas untuk disamakan dengan ubat di sini ialah cinta. Mungkin ada yang sudah kata

"tu dia, jiwang dah!" "cinta lagi!" "Tak ada persamaan lainkah?"

Saya dengar, namun saya juga belia. Saya juga manusia. Dan manusia bukan malaikat.

Itu yang terlintas di minda saya.

Mengapa cinta itu ada dua wajah?

kerana jika pada masa yang betul, cara yang betul dan keadaan yang terkawal, maka ianya akan benar-benar menjadi UBAT.

Pernahkah anda mendengar, apabila seseorang itu kawin, hampir separuh agamanya sedah terbina, dan juga 'membina masjid"?

Itu apabila cinta menjadi ubat!

Namun masalah utama ialah kini kebanyakan cinta tidak menjadi UBAT bahkan RACUN!

Kerana cinta itu bukan pada masa yang betul, cara yang betul, dan juga kedaan yang tak terkawal. RACUN yang sangat berbisa!

Dan kita semua sentiasa terdedah dengan perkara ini.

Jadikanlah ubat, bukannya racun.

Mungkin ramai yang gembira, dan beria-ia mahu kawin , tetapi pernahkah kalian terfikir bahawa ada rujukan yang menyatakan dalam setiap 30 minit (secara kasar) akan terjadi 1 penceraian di Malaysia.

Dan itu adalah bukan satu berita baik. Sangat tidak baik!

Dan harapan saya

Agar saya, anda, kamu dan semua yang membaca dan bakal terbaca mengambil berat perkara ini. Cakna!

Agar Ubat benar-benar menjadi ubat
Bukannya ubat menjadi racun~

Segalanya dua wajah~

(membebel di tengah malam buta)

Cuba untuk menjadikan Ubat benar-benar ubat T.T

Amin


P/s: semua artikel saya adalah pendapat saya sahaja, bukannya hukum agama. Agama perlu dipelajari secara berhadapan dan berguru

اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان (tambahan :) )

2 17 ulasan:

Fatin Radzuan said...

benar ;') cinta itu racun dan ubat ... hmmmm ;')

khaliFah_maahad said...

kadang2~ =)

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.