Monday, March 11, 2013

Cerita tentang ummi

Number One for Me

Cerita 1

Cuti sudah tamat, esoknya ada peperiksaan. Walaupun sekadar cuti beberapa hari, namun ianya tetap dihabiskan dengan berkualiti iaitu berehat di rumah dengan aman. Lari sebentar daripada kehidupan pelajar yang sibuk belajar. Sepatutnya begitulah.

Jadi, petang itu saya kalut-kalut (baca: tergesa-gesa) menyimpan barang untuk pulang. Maklumlah, perjalanan 2 jam dengan motosikal perlu ditempuh pula selepas ini. Lebih menarik, esoknya ada peperiksaan akhir modul. Jadi memang tak mungkinlah untuk ponteng dengan sengaja.

Setelah selesai bersalaman dan memohon doa dan restu ummi dan ayah, saya pun bergegas pulang. Merempit (baca : menunggang motosikal dengan kelajuan yang munasabah dan selamat)

Alhamdulillah selamat sampai.

Nak dijadikan cerita, malam itu saya buka beg untuk mencari noto-nota padat ciptaan saya sendiri. Alangkang terkejutnya, satu pun tak ada. Padahal esok ada peperiksaan.

Noto padat itu adalah semua pati, dan isi penting yang diperah daripada nota kuliah yang tebal 10cm menjadi 1cm sahaja. Jadi, memang membaca semula nota kuliah bukan jalan keluar yang terbaik.

Tetapi saya tidak panik, mengetahui kita hidup di alam siber yang maju gitu. Saya menghubungi ummi saya dan minta tolong beliau untuk mengimbas (scan) dan emailkan kepada saya.

Paling penting, cari dahulu nota itu. Rupa-rupanya jatuh di bawah meja. Maka wajarlah saya tertinggal. (alasan)

Fesbuk

"ish, nak tekan apa ni? Ummi tak tahu ni" nampak benar kali pertama mengunakan mesengger fesbuk.

Saya ketawa kecil.

"tak apa ummi, slow and steady. Ummi dah scan belum? tekan attach ja. ada kat bawah tu"

"dah, cuma ini sekarang nak tekan apa ni? amboi, macam-macam ada ni. banyak sangat. tak tahu nak tekan mana" walaupun ummi jelas, 'rabun' IT, namun suaranya jelas menunjukkan bahawa dia benar-benar bertekad.

Tekad untuk menghantar nota.

Tiba-tiba, nun di hujung corong telifon, saya terdengar adik saya baru pulang daripada sekolah

"mai nak tolong" adik saya prihatin.

"tak apa, tak apa, Ajar ummi macam mana nak buat, nanti sampai bila-bila tak reti" Balas ummiku.

Senyum.

Pengalaman kelakar mengajar ibuku berfesbuk tetapi menyentuh hati ini benar-benar memberi kesan dalam ingatan saya.

Dipendekkan cerita, nota dapat dihantar dan alhmdulillah, syukur saya mampu menjawab peperiksaan keesokan harinya dengan jayanya.

Terima kasih kepada ummi saya.

Hero Win saya.

Cerita 2

Pagi tadi, sekitar   2 pagi, saya masih celik mata di hadapan komputer. Masih menaip untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Bagi kebanyakan orang muda belia seperti saya, pukul 12malam ke atas adalah waktu primer (paling power) untuk berfikir dan bekerja kerana sudah tidak gangguan. (gangguan makhluk halus tak pasti pula)

Batman dan Keluangman.

Tiba-tiba, saya terdengar pintu bilik tidur utama terbuka. Ummiku keluar sambil mengesat-ngesat matanya. Melihat saya masih segar,

"tak tidur lagi? buat apa itu?"

"ada kerja sikit ummi"

Ummi ku berlalu pergi ke dapur.

Saya hairan.

"ummi, nak masak apa pagi-pagi buta ini? " saya melaung sedikit. Dapur dan ruang tamu tempat saya bekerja agak jauh.

Senyap.

"Mungkin minum air suam kut" fikirku.

Saya meneruskan kerja saya. Tekun dengan earphone.

Sedar-sedar, sudah 3 pagi. Tugasan sudah siap.

Masa untuk tidur.

Keesokan paginya, saya memang bercadang untuk memasak karemel kegemaran saya. Setelah melihat semua bahan sudah ada, saya memulakan kerja. Sebelum itu, saya memeriksa oven.

Saya kagek. Terkejut.

Sudah ada satu kek karemel yang sudah siap.

Terus saya teringat yang saya ada beritahu ummi saya bahawa saya ingin memasak kek keremel kelmarin, iaitu hari sebelum itu.

Jadi, pagi tadi yang ummi saya bangun 2 pagi itu adalah untuk membuatkan kek keremel saya itu.

Oh, baru tahu.

Saya tersenyum sambil mengelengkan kepala.

Begitu sekali.

Saya meneruskan hajat saya, kek karemel disiapkan. resepi

Kemudian setelah ummi dan ayah pulang ke rumah daripada sekolah (mereke berdua cikgu) , saya persembahkan kedua-dua versi kek karemel yang ada. Satu buatan ummi, satu lagi buatan saya.

Ayah saya menjadi juri. Pemenangnya......

Saya sempat bertanya,

"ummi, malam tadi yang muhsin tanya itu kenapa tak bagitahu. bolehlah nak tolong"

"iya ka? tak perasan" selamba.

Senyum lagi.

Semanis mana karemel itu, manis lagi senyuman ummi.


Alhmadulillah


P/s: Cerita ini ditulis sebagai kenangan saya dan juga teladan kita semua. Tanpa ibu bapa kita, siapalah kita.

Cerita ini juga adalah untuk ingatan saya buat masa hadapan setelah saya berumah tangga kelak, buat anak-anak saya bahawa nenek hampa itu sangat beriman lagi pengasih orangnya.

Terima kasih ummi

Cium tangan, peluk sikit , minta doa. senyum-senyum

Kembali ke motosikal, merempit kembali ke universiti mencari ilmu.

Kembara diteruskan


0 17 ulasan:

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.