Sunday, April 14, 2013

Teknik melawan hantu sebelum tidur

Melihat saja pada tajuk, saya sedar. Saya sedar tajuk itu melampau. Agak melampau (baca: over). Namun, itu adalah salah satu cara untuk menarik perhatian pembaca.

Saya tidak menipu, apa yang saya ingin kongsikan adalah benar-benar teknik yang praktikal dan mudah dan mampu untuk semua orang. Tidaklah perlu sebarang alatan, latihan dan juga pertapaan selama dua setengah purnama.

Hantu? Apa difinisi anda? Apa yang pasti ialah, Syaitan dan Jin wujud berdasarkan dalil Al-Quran dan hadis.

Hantu= Jin dan Syaitan? itu masih boleh dipertikaikan.

Pernah terkenal satu masa dahulu



Cerita hantu.

Hari pertama saya hadir ke asrama universiti, setelah keletihan perjalanan, saya duduk berehat di ruang tamu. Sahabat serumah saya menyambut kedatangan saya. Setelah bertanya khabar dan berbasa basi, satu isu menarik timbul.

"Nasib baik hang(kamu) balik, selamat aku" ucap teman serumah sambil ketawa.

"Kenapa? Apa yang berlaku?" saya hairan.

"Hang tau tak, ada benda kacau aku"

"benda ataupun 'benda'" sambil membuat isyarat 'dalam kurungan'.

Dia angguk.

Saya senyum kecil sambil mengeleng.

Seram

Maka sesi bercerita pun bermula. Nama pencerita dirahsiakan. Itu etika.

*****

Dingin awal pagi mula terasa. Angin sepoi-sepoi masuk melalui tingkap yang terbuka. Langsir beromak mengikut irama. Suasana gelap hanya disuluhi dengan cahaya lampu daripada luar pintu. Pintu sedikit terbuka.

Sunyi.

Benar-benar sunyi.

Tiba-tiba, perasaan seram mula merangkak masuk. Terasa seperti ada seseorang, lebih tepat sesuatu di dalam bilik. Di satu sudut, kelibat hitam kelihatan .

Mata tiba-tiba terbuka. Naluri manusia ingin bertindak. Sama ada lari ataupun lawan. Pastinya di sini adalah lari.

Namun, amat pelik apabila tiada satu otot pun yang bergerak. Kaku.

Nafas terasa tersekat-sekat.

Dalam masa yang sama, benda itu semakin hampir.

Seperti asap hitam.

Dekat.

Dekat.

Badan masih kaku, suara jeritan ibarat tersekat di kerongkong. Tiada suara yang terhasil.

Tiba-tiba, terasa hujung kaki dicengkam kuat. Sangat kuat.

Kemudian berubah ke lutut, kemudia ke paha.

Begitu juga rasa tekanan di dada, ibarat ditindih sesuatu.

Perit.

Peluh mulai keluar.

Namun masih kaku, walaupun cuba untuk bergerak.

Dengan tiba-tiba, apabila keadaan ibarat tiada penghujungnya, semua itu hilang.

"hah!" nafas pertama berbunyi.

Pintu ditenung tajam. Terasa seram sejuk di belakang tengkok.

Peluh.

Benar-benar berpeluh.

Dan malam itu tak mampu lagi untuk melelapkan mata, apatah lagi tidur.

Semua itu, adalah....

Gangguan benda.

Bukan .

Gangguan 'benda'.


*********

Begitulah sedikit sebannyak cerita yang diceritakan dan diceritakan semula atas fahaman saya. Tiba-tiba saya  pula yang meremang, jam sekarang menunjukan pukul 11.45minit malam.

Saya yakin, 4 daripada 10 orang dewasa pernah merasa perkara itu. 

Orang utara kata kena tindih dan sebenarnya perkara ini berlaku di seluruh dunia dan direkodkan juga berlaku sejak zaman berzaman.

Jadi, inilah 'hantu' yang disebut di atas tadi.

"Wargh!! Makan budak!!"

Fakta

Sebelum saya menceritakan tentang teknik dan ubat untuk kes ini, saya terlebih dahulu ingin memperkenalkan dengan lebih dalam tentang hal ini.

Tak kenal maka tak benci.

eh!

Dipendekkan cerita, Allah temukan saya dengan ilmu ini, tak pasti daripada buku atau dokumentari terlebih dahulu. Tetapi yang pasti, saya sudah menjumpai alasan dan fakta untuk 'hantu' ini.

Terkenal sebagai sleep paralysis.

Pernah dengar?

Bagi yang rajin baca daripada segi perubatan rujuk sini dan sumber lain dalam bahasa 'orgputih' sini.

Rujuk di Dokumentari

Secara mudah

Penjelasan asal agak panjang lebar dan bosan.

Ada penjelasan tentang tahap tahap gelombang otak ketika tidur dan tahap-tahap tidur seperti REM( Rapid Eye Movement) (baca: Pergerakan mata yang cepat) dan yang satu lagi ialah NREM (Non-Rapid Eye Movement) (baca: Bukan-Pergerakan mata yang cepat).

Pertukaran ini berlaku setiap 90 minit. Itu berdasarkan fakta yang diberikan berdasarkan kajian.

(bosan!!)

Saya sudah cakap kan?

Jadi, saya mahu pendekkan.

Begini, bayangkan kita ada dua entiti.

1)otak
2)badan(otot yang boleh dikawal)

Ketika tidur yang normal (biasa), kedua-duanya yakni otak dan badan tidur. Jadi tidak ada masalah.

Dan ketika bangun tidur pula, kedua-duanya bangun (terjaga) secara serentak. Tiada masalah.

Masalah berlaku apabila atas sebab tertentu, otak tiba-tiba tersedar/terbangun dahulu daripada sistem badan.

Dalam kata yang lain, otak kita sudah sedar namun badan kita masih tidur.

Nampak?

Inilah sebabnya apabila otak menyuruh badan bangun, contohnya angkat kaki, gerakkan jari, keluarkan suara, dan apa saja arahan otak kepada badan tidak diendahkan. Masakan tidak , badan masih tidur!!!

Inilah yang menyebabkan kita lumpuh buat sementara. Hal ini juga ada menyebab bahagian badan terasa seperti ditekan padahal, semua itu hanyalah kesan badan terus tidur.

Lebih buruk, otak yang tersedar lebih awal daripada badan, akan menyebabkan seseorang itu terasa seperti terjaga padahal bermimpi. Mimpi yang sedar.

Lebih tepat, mimpi buruk yang sedar.

Jadi, apa saya yang muncul dalam fikiran akan muncul dalam penglihatan kita. Itulah segala 'benda' dan 'hantu' yang terlihat.

Kalau kita takut, dan pastinya kita terfikir yang bukan-bukan, maka yang bukan-bukanlah yang datang.

Dan sebaliknya, apabila kita sedar dan tahu apa yang berlaku, jadi fikirlah apa yang anda mahu dan itulah yang terhasil.

Faham?

(Nampakanya , tidak cukup pendek, masih lagi panjang)
 Geleng kepala.

Teknik melawan hantu

Tekniknya mudah, jika mahu tidur. Amalkanlah dua perkara penting (asas).

1) Ambil wuduk
2) Baca doa sebelum tidur dan 3 Qul (Surah Al Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nass)

*Boleh rujuk ''
ayat pengasih

Dan semua ini tak akan sedikit pun berkesan tanpa izin Allah, Tuhan Sekalian Alam. 
Bacalah dengan Tauhid, dengan Yakin. 

Tenang sebelum tidur adalah kuncinya. Dan ketenangan itu adalah anugerah Allah.

InsyaAllah.

Tambahan, bagi yang rasa 'sesuatu' ketika benar-benar sedar, bacalah Al-Fatihah dan Ayat Kursi.

Baca dengan Tajwid yang benar dan bacalah dengan yakin. 

Allah Akbar!

Namun setelah 3 kali dibaca masih belum 'hilang'/pergi, kamu!

Ya.

Kamu.

Ambillah kerusi terdekat dan hempuklah(baling/pukul) 'benda' itu. Kerana tak lain tak bukan ianya adalah bukan 'benda' itu.

Besar kemungkinan itu adalah sahabat kamu yang cuba menyakat, ajar sikit.

Penutup 

Perkara ini tidaklah semudah ini, kerana ilmunya sangat luas. Namun , lebih baik saya memudahkan kalian untuk faham.

InsyaAllah ada kebaikan untuk semua.

Seperkara lagi, apabila saya menceritakan semua ini, tak sedikitpun bermakna saya tidak percaya kepada alam Ghaib. Saya percaya dan yakin atas dalil dan bukti daripada Sunnah dan Al-Quran.

Namun, ini adalah ilmu Allah juga. Tak salah menambah ilmu yang baik.

Segala silap dan salah mohon ditegur.

Senyum

Selamat malam.

Lailah




0 17 ulasan:

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.