Friday, December 7, 2012

'Mekap' Budak Lelaki


Apa kaitan budak comel 2 orang ni? ^_^



Matanya lekat di skrin komputer. Tetikus bergerak lincah kanan kiri. Begitu juga meriahnya pergerakan jadi di papan kekunci. Waktu-waktu cuti sebagini, setelah penat mengulang kaji, bermain game di komputer memang satu  terapi yang berkesan untuk menghilangkan tekanan.

"alhamdulillah! Yes!" ucap akmal separuh menjerit. Dia baru sahaja mendapat mata tertinggi mengatasi yang lain.

Tok! Tok! Tok!

Tiba-tiba kedengaran pintu bilik diketuk orang.

Pintu dikuak perlahan.

"Assalamalaikum. Bro, terima kasih bagi pinjam kereta" Kamal muncul sambil menghulurkan kunci kereta.

Peperangan di komputer Akmal direhatkan sebentar.

"tak ada masalah. Kamu beli apa? Macam penting saja?" sambil itu, mata Akmal tertarik dengan bungkusan di tangan Kamal.

"oh, aku beli syampoo untuk rambut aku dan adalah juga aku beli makanan ringan" bungkusan itu diangkat sedikit.

"syampoo?!" Spontan Akmal bertanya.

"ya. kenapa?" Kamal mengambil tempat di sebelah Akmal.

Akmal ketawa kecil.

"bukan apa, aku tak pernah pakai syampoo. Mana-mana jenama pun sama, rambut aku jadi tak selesa. Lama saya tak pakai, sebab itulah macam terkejut sikit" kepalanya digaru sedikit. Kelihatan rambut hitam lebat.

"Oooo. Aku memang kena pakai syampoo, kalau tidak ada kelemumur dan gatal kepala"

"Tak gatal rambut ?" Riak muka Kamal nampak pelik. Baginya, jika tanpa syampoo, pasti amat tidak selela baginya.

"hehe, tak pun. Saya pakai minyak zaitun saja. Biasalah, berbeza orang, berbeza cara" Pakai minyak zaitun itu sunnah :)

"kamu saya dengar, tak guna pencuci muka lansung? Betul?" giliran Akmal bertanya. Jika daripada paras rupa, Kamal itu salah seorang yang pastinya dalam ketegori kacak.

"hehe, betul. Tak pakai apa pun untuk muka. kamu guna?"

"ada sikit" jawab Akmal agak malu.

"tetapi, apa yang penting, kita semua orang bujang beriman lagi hensem" sambil Akmal memegang bahu sahabatnya itu.

Pecah ketawa di mulut mereka.

Perasan.

"Jangan cakap muka hensem sebab pakai 'wuduk' sudah" Kamal pula berseloroh.

Mereka ketawa lagi.

Lain manusia, lain cara. namun yang penting ialah hasil.

********

Begitulah juga dalam hidup. Bukan semua manusia sama.

Yang penting, semuanya berbuat baik dan bersangka baik antara satu sama lain. Baik daripada kaca mata agama.

Dan jika tersalah sekalipun, bertaubat adalah ubatnya yang paling mujarab.

Ada yang mampu qiam, maka qiamlah. Ada yang mampu berpuasa, maka berpuasalah. Ada yang mampu berdakwah, maka dakwahlah. Macam-macam lagi. Dan ada juga yang mampu semuanya dan ada yang sebaliknya. Namun yang penting, USAHA JADI BAIK

Senyum sorang-sorang

Bak kata Maher Zain

"Counting other people's sins does not make you a saint"

 Maknanya, mengira dosa manusia lain, tak akan membuatkan kamu lebih baik.

Hargai kepelbagaian  ^_^

peace

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.