Saturday, February 18, 2012

Keajaiban di pagi hari + anak soleh


Usai solat subuh berjemaah di surau. Jemaah lain mula beransur pergi. Saya terus bergerak pulang. Kedinginan pagi mempercepatkan langkah saya.

Sahabat saya yang sering ke surau sudahpun mendahului, ingin cepat pulang ke bilik. Tetapi melalui jalan yang lain. Jalan yang jauh. 5 kali ganda jauh.

Hairan.

Cepat-cepat saya membuntutinya. Senyuman dilemparkan. Bahunya dicuit,
"kenapa ikut jalan jauh?" soalku sambil tersengih.
"Ayah aku kata sunat untuk guna jalan lain sewaktu balik" jawabnya selamba. Mukanya yang sedikit tembam itu menambah lagi gaya selambanya.
Aku angguk-angguk kecil. Ayah aku kata?

Kata-kata itu melekat di minda ku.
"patutlah dia yang paling awal hilang selepas subuh, jalan lain rupanya"monologku sendiri.

Ajaibnya waktu pagi

Udara pagi sememangnya dingin dan nyaman. Sangat enak untuk dihirup. Ibarat menyejukkan tiap-tiap sell di dalam paru-paru kita. Segar!.
Walaupun sedikit sejuk, tetapi suasana pagi mempunyai satu ketenangan yang amat ajaib. Ibarat bumi baru mula bernafas. Bersedia untuk mengharungi hari yang baru yang pastinya semakin mencabar hari demi hari.

Namun, walaupun kita tahu semua ini, kadang dek kerana nafsu dan kemalasan, kita lebih rela terperuk di katil, dengan selimut yang tebal membaluti tubuh dan mata terasa semakin berat. Lena.

Padahal semua itu tak terbanding dengan keindahan pagi. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang mempu menghargai nikmat pagi kurniaan Allah ini.
Kami meneruskan langkah sambil berbual mengenai nikmat pagi.

Assalamalaikum

Tangannya menekat punat-punat di telifon bimbatnya. Mendail. Aku hanya memandang.
"Pagi-pagi buta ini nak telefon siapa?"Persoalan yang tak diungkapkan. Hanya di minda.

"Assalamalaikum"

.....

"Dah, baru saja tadi"
......

"Oh, "

...........

"Pagi ini ada test, doakan ya"
........

"Yang lain tengah buat apa?
.........

"ok"

..........

"Assalamalaikum"

Telifon bimbitnya dimatikan. Mukanya sedikit bersinar. Sinar gembira.

"Siapa? "soalku pendek.

"mak"
Buat kali kedua, jawapannya membuatkan tersentap. Terfikir tentang ummiku di rumah. walaupun memang aku sudah menjangka jawapan itu, tetapi memdengarnya dari mulut anak soleh memang sangat berlainan.

Nada jawapanya membawa bersama satu perasan cinta.

Cintakan ibu bapa.


Apa yang ajaib?

Mungkin ada yang kata, apa yang peliknya? Anak telifon emak?

Dia tetap ingatkan ibu bapanya. Biarpn jauh di mata.Walaupun di waktu pagi-pagi buta. Di waktu kebanyakan manusia masih lagi tidur. Yang mana pagi itu ada peperiksaan yang besar. Patutnya sibuk mengulang kaji pelajaran.

Dan semua ini berlaku hampir setiap hari.

Jika yang membaca ini adalah seorang ayah atau ibu, apa perasaan kalian?
Pastinya, kalian yang membaca ini merupakan seorang anak.
Bilakah kali terakhir kalian menelefon mereka?

Takkanlah kalian mahu mereka (ibu ayah kalian) yang menghubungi kalian semua?
Siapa anak sebenarnya?

Kamu atau ibubapa kamu?


Anak Soleh

Benarlah, anak soleh itu sangat berharga.
Berharga di dunia.
Sangat-sangat berharga di akhirat kelak.

Aku bangga mempunyai sahabat seperti engkau ^^
Dan aku juga ingin jadi lebih baik daripada engkau.

0 17 ulasan:

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.