Friday, June 24, 2011

Apa yang anda mahu pesan?


Apa yang anda mahu pesan?

Ramai orang selalu berkata, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Ada pula yang berkata, dunia ini bukan besar mana, esok lusa pasti berjumpa semula semula . Pokoknya, perpisahan itu pasti. Dari tanah, ke tanah juga. Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

Pesanan apa?

Adat kebiasaan kita, kita pasti akan berpesan sesuatu yang berguna kepada orang yang kita sayang dan akan berangkat pergi. Tak kisahlah jika tempat yang dituju itu jauh atau dekat, kerana kita tidak pasti adakah kita dapat bertemu dengannya lagi.

Selamt jalan!, Best friend forever , Ukhwan lilah Abadan abada, uhibbuka lil lah, siru a’la barakatillah,dll

Semua orang pasti berpesan sesuatu, kita ?

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh da mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar." (surah al-'Asr: 1-3)

Berpesanlah dengan islam, tentang iman, tentang ukhwah dan juga tentang mujahadah. Itulah pesanan yang bermanfaat bagi kita sebagai hamba Allah.

Pesan guruku

Saya sering teringat pesan guru saya, di Maktab Mahmud A.S dahulu. Waktu itu, setelah dapat result, ramai sahabat yang keluar untuk meneruskan pelajaran. Pesan yang sama, unktuk semua.

“ingat siapa asalnya diri kita ini”

Sangat singkat untuk diucapkan, tetapi sampai kini masih segar di fikiran saya. Ini adalah kunci, kunci untuk terus survive di tempat baru, kunci untuk tidak terkena ‘culture shock’ ataupun kejutan budaya, dan kunci untuk terus berukhwah dalam keimanan.

Kenali diri, kenali Tuhan

Mafhum hadis, Barang siapa mengenal dirinya, dia akan mengenal Tuhannya. Kenal diri bererti kenal dari segi zahir dan batin. Darisegi fizikal dan juga spiritual. Kenali jasad, sistem badan , biology badan, jantung, bagaimana ia tetap berdegup tak pernah henti kecuali ketika bersin, dan mati sahaja. Bagaimana kita boleh berdiri dan berlari, dan segala perkara yang hebat berkaitan penciptaan manusia.

Dari segi rohani pula,soal hati nurani, bukan hati (liver). Soal nafsu, jenis-jenis nafsu, tentang iman, kemanisannya, kekuatannya, sifat mahmudah, mazmumah, ihsan, mata hati, intuisi, dan seribu satu misteri tentang diri sendiri.

Kenalilah kehebatan penciptaan diri kita, nescaya kita akan melihat kuasa yang Maha Agung yang mampu mengatur segala-galanya. Maha Suci Allah dari segala sifat kekurangan.

Jangan hanyut

Kenapa tiba-tiba saya membicarakan soal ini? Kerana saya ambil berat. Ya, tak percaya?

Semua muslim itu bersaudara, kita semua bersaudara, kalian adalah saudara-saudaraku. Saya tidak mahu melihat kaliah tercicir dripada jalan ini, jalan mencari redha Allah. Jangan sahabatku.

Saya pernah melihat dan terjumpa, sahabat-sahabat telah berubah. Jika yang lelaki, soal teman wanita tak perlu disoal, ‘keliling pinggang’. Menipu sana dan sini. Padahal , diri sendiri yang tertipu. Usah ditanya siapa dia dahulu. Dia telah berubah.

Perempuan pula, tudung semakin singgat, pakaian semakin ‘kurang longgar’. mulut semakin ramah dan kaki semakin ligat ber ‘shopping’ dan outing. Zaman ‘baik’, telah tamat. Kini zaman bebas. Bukan apa, takut-takut maruah semakin murah.

Tetapi, syukur. Masih ramai yang masih tetap di jalan ini. Jalan mencari redha Allah. Cumanya, dengan cara masing-masing. Semakin matang, dan semakin mantap.

Dunia ini berubah, dan kita juga berubah, samada menjadi lebih baik, ataupun sebaliknya.

Jaga diri

Saya ingin menulis lebih panjang lebar, tetapi cukuplah sekadar ini dahulu. Kepada diri, sahabat-sahabat yang masih di sisi dan yang telah jauh berkelana, adik-adik dan sahabiah-sahabiah juga, jaga diri masing-masing. Jagalah solatmu, kerana ianya pasti menjagamu kembali. Dan ingat semua,

ingat siapa asalnya diri kita ini

Salam ukhwah Abadan abada semua ^_^

(secara umum untuk semua, khasnya untuk ASC)

6 17 ulasan:

Anonymous said...

salam alayk~ syukran jazillan atas ingatan ini., moga dijauhkan dari neraka dan didekatkan dengan syurga,, moga sentiasa dalam ampun dan rahmat serta redhaNYA ,,,may ALLAH bless,moga sentiasa thabat dijalanNYA,,

Wani Syara said...

thanks muhsin a.k.a ketua ASC..:D

khaliFah_maahad said...

semoga bermanfaat ya ^_^

qesayhatiku said...

maseh muhsin ;)

cipUtchiaPp said...

thanks utk peringatan nye..manusia mmg slalu lupe..perlu slalu d ingatkan..

khaliFah_maahad said...

tq cipUtchiaPp

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.