Friday, April 10, 2009

Quran 4 all- Ustaz Nazmi

Pada pagi ini sampainya aku kat tempat keja aku didatangi dengan satu soalan dr kawan aku..Dia menceritakan ada seorang "bukan islam" telah membaca satu petikan ayat al-quran di dalam satu ceramah kempen politik pembangkang.Kemudian disusuli pula dengan komen yg diberikan oleh Mufti Perak yg turut sama mengecam dengan bertanya apa hak "bukan islam"membaca ayat quran kerana dia tidak beriman dengan ISLAM... Laporan polis turut dibuat oleh Badan Bertindak Perpaduan Melayu dan PEWARIS kerana "bukan islam" tersebut telah mempersendakan ISLAM dengan menyebut ayat al-quran daripada surah AL-A'raf utk tujuan kempen dan menyebutnya dengan cara yg tidak betul..."bukan islam" tersebut tersilap menyebut surah Al-A'raf sebagai Al-A'urah...

Setelah dia menceritakan perkara tersebut dia bertanyakan pada aku ..."Apa kata ang..?"...aku lantas berkata.."Tidak ada salahnya dia baca ayat al-quran..."dia menyoal lagi..."Ang xrasa apa2 ka..dia tue dah menghina Islam..Mufti Perak pon marah .."...aku menambah lagi..."apa kata ang p check dulu..cita yg sebetulnya...kemudian ang bandingkan antara cakap media kerajaan dan pembankang..."

Sebenarnya pada malam tersebut aku dah sekilas pandang tentang perkara ini yg dilaporkan oleh Malaysiakini..namun aku hanya baca tajuknya sahaja...bukan apa xperlu nakbaca isi dah tau apa yg diberitakan..dan apa motif tindakan yg telah dibuat oleh kedua2 pihak..iaitu yg keluarkan ayat al-quran dan juga yg buat laporan polis..

"bukan islam"

tujuan beliau berkempen pakai ayat alquran adalah semata-mata bermotifkan politik utk meraih sokongan pengundi melayu khususnya...

"tukang lapor kat polis"

tujuanya sedikit sebanyak ingin memainkan isu perkaum dan juga agama dlm meraih sokongan politik di dalam kempen yg sedang dijalankan..

Termenung jugak aku dlm memikirkan apa yg berlaku..adakah salah org "bukan islam" membaca al quran...?

Bagaimana pula cerita pasal Cat Steven @ Yusuf Islam sebelum dan sesudah memeluk islam..?bukankah dengan membaca al-quran maka turunya hidayah dr ALLAH kepadanya..?

Bagaimana pula cerita-cerita tentang "Islamnya seorang kafir setelah membaca al-quran..?...oleh itu salahkah "bukan islam" membaca al-quran...

Cuba renungkan cerita Umar Al-Khatab yg begitu digeruni menetang islam sebelum beliau memeluk islam...bukankah setelah mendengar adiknya membaca al-quran dan kemudian beliau turut membacanya dan lantas mengucap syahadah sehinggalah beliau menjadi khalifah Islam yg ke 2...

Oleh itu ..bagi aku xda salahnya "bukan islam" membaca ayat al-quran selagi ianya tidak bertujuan utk menghina dan mempersendakanya....

kes "bukan islam" yg silap menyebut nama surah..marilah kita sama2 mengajarnya cara menyebut dengan sebutan yg betul..kerana dia langsung xberniat utk mempersendakanya.. cubalah mengikuti kesemua teks ceramah beliau..jangan main tuduh2 hentam kromo saja..

Al-Quran diturunkan utk memberi petunjuk ke jalan yg benar dan diredhai ALLAH pada semua umat manusia..bukan hanya untk umat islam sahaja...

Al-Quran...."ONE FOR ALL..."
----------------------------
- Pada saya yang hina dan tak sehebat mufti ini..jangan di halang non muslim membaca al-quran..Jika salah, tegur yang silap, jangan terus diajak berhujah antara hak dan batil..tunjukkan contoh akhlak terlebih dahulu..dampingi dulu..Jika halang, smpai ke mati penjawat awam itu takkan melihat non muslim revert to muslim…Berikan mereka panduan.. Sengaja saya paparkan rakan seusrah saya, Mohan @ Irfan Mohan yang beragama kristian dulunya dan kini beragama Islam dan memperjuangkannya. Kami Islamkan dia pada tahun 2006.. Cintanya berputik apabila ingin belajar jawi dan akhirnya diperkenalkan dengan huruf al-quran lalu melihat tafsirnya… Hidayah hak Allah..berilah mereka peluang untuk membaca dan menyebutya kitab Allah..Jika salah..betulkanlah wahai pemimpin ku..Malaysia akan terus SEKULAR jika Al-quran hanya milik Orang MELAYU..kita kan negara ONE MALAYSIA.

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 7 April 2009

di petik dari http://ustaznazmi.blogspot.com/

0 17 ulasan:

 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.