Wednesday, August 7, 2013

Cerita Ramadan 2


Sekitar Majlis berbuka puasa di Maktab Mahmud Alor Setar Batch 92', sudah makin hebat sahabat-sahabat saya. Tahniah smeua, kredit Firdaus Abu Bakar untuk gambar dan Nich Kun



Sekitar majlis berbuka puasa kelas MD AUCMS Batch 1. Gembira semuanya. 

"Salam... Innalillahi wainna ilaihi rajiun.. Kawan2 maktab mahmud-ku sekalian, sahabat yg kita sayangi, Ely Izran telah kembali ke rahmatullah pada pukul 8.09 pagi td... jenazah beliau akan di sempurnakan di pulau pinang. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan di tempatkan dalam golongan orang beriman... terima kasih atas doa kalian... Ya Allah, tempatkanlah dia d kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh.. Tenangkan dan tabahkan hati kami Ya Allah.. Amin.." SMS di Fb ku

Dalam kegembiraan , ada kesedihan. Semoga Allah mengasihi roh beliau.
Al Marhum adalah sahabat satu batch di Maktab Mahmud Alor Setar dahulu

Al Fatihah

Wednesday, July 24, 2013

T-Shirt I LUV MEDIC


Kepada sesiapa yang berminat . PM ataupun email saya. Pembelian dalam bentuk kumpulan ada potongan 

Stock Terhad

Thursday, July 18, 2013

Ramadan dan kisah di dalamnya




Syukur kepada Allah, kita masih lagi diberikan peluang untunk melalui kembali bulan yang penuh berkat ini, Ramadan Al-Mubarak. Sedangkan ramai daripada kalangan manusia yang telah pergi menemui Allah sebelum sempat merasa berkatnya Ramadan kali ini.

Seperti Ramadan - Ramadan lalu, pastinya ada banyak cerita bagi setiap Ramadan itu sendiri. Dan daripada cerita-cerita inilah kita mengambil pengajaran dan kebijaksaan yang tersirat daripadanya.

Pastinya kita semua bahagia dan menanti-nantikan kehadirannya.

Kisah 1-Berpuasa bersama-sama Not Yet Muslim (Non Muslim)

Alhamdulillah, ini adalah kali pertama saya dan sahabat-sahabat berpeluang mengajak sahabat-sahabat kami daripada kalangan non muslim untuk turut perpuasa. Di sini, ramai sahaja kawan-kawan kami yang berlainan agama dan bangsa. Tetapi kami tetap berkawan rapat dan bertegur sapa dan jadi 'geng' dan juga 'bro'

Usai hari pertama Ramadan, sahabat saya (non-muslim) sudah tak larat untuk meneruskan puasa, kira-kira sudah petang waktu itu.

"tak larat laaa, i tak mau puasa dah esok" ngomelnya kepada kawan saya yang lain. Mereka ketawa kecil, biasalah, hari pertama puasa.

Namun, segalanya berubah sewaktu berbuka puasa, 360 darjah.

Selesai sahaja menjamah kurma dan juga air oren sejuk , saya bertanya kepada beliau.

"macam mana? esok boleh puasa lagi?" sambil tersenyum.

"tadi petang i dah tak larat dah. tapi lepas buka puasa i betul betul happy," senyum lebar sambil mengambil makanan lagi.

"apa yang penting adalah di sini" sambil menunjukkan ke kepalanya.

Yang penting ialah minda.

Kekuatan minda.

Ya, kami semua membenarkan.

Kekuatan untuk mengatakan tidak kepada perkara yang kita boleh dan mampu melakukan atas dasar melatih diri untuk pengawalan kendiri yang lebih baik.

For a better self control!

Benarlah Sabda Baginda,

Rasulullah s.a.w. bersabda: Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla Berfirman: Melainkan puasa, kerana ianya untukKu dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanan keranaKu. Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi disisi Allah daripada bau Misk. (minyak wangi kasturi).



Kisah 2

Kali ini adalah kisah musibah. Yang menimpa saya dan juga sahabat saya yang rapat.


Dipendekkan cerita, saya pertama kali bertarawikh di salah satu masjid yang baru dibina. Binaannya yang cantik , luasa dan berhawa dingin menarik minat ramai muslimin dan muslimat untuk bersolat di sana. 


Tak sangka juga menarik minat 'pencuri'.


Sesudah solat tarawikh, saya kembali ke jentera saya (motosikal) untuk pulang ke asrama. 


Sekali pandang, saya kagek


"mana helmet aku? aku pakai ka tadi?"


Helmet saya sudah selamat kembali ke Ramatullah. Innnalillahi wa inna ilaihi rajiun.


Sesungguhnya kita daripada Allah, dan kepada Allahlah kita kembali.


Topi keledar saya dicuri.

Marah? ya, saya juga manusia bukan malaikat.


Namun, saya reda kerana pastinya ianya adalah teguran Allah, mungkin saya sebelum itu ragu-ragu untuk bersedekah dalam jumlah yang besar.


Ragu-ragu, dan inilah hasilnya.


Duit itu tetap akan keluar(hilang, samada dalam cara yang baik (sedekah) ataupun sebaliknya (kena curi)


Kisah 3


Sahabat saya, bayangkan, setelah selesai bertarawikh, pulang ke kereta, dan cermin kereta sudah retak seribu.


Retak!!


Berdasarkan maklumat kanak-kanak di sana (saksi), semua ini akibat ada kanak-kanak yang bermain mercun bola. 


Bayangkan, ada 3 buah kereta yang terlibat. Dan semuanya retak cermin.


Kali pertama saya mendengar hal ini, hati saya panas. Jika diikutkkan hati, kalau jumpa siapa punya angkara, ingin saya saya melepaskan satu pelempang.


Ya, itu perasaan pertama saya.


Namun, sekali lagi kita ditarbiah dengan islam dan adab. Dan kita tahu itu bukan penyelesaianyanya.


Jika mahu dicari salah, salah ibu bapa. Siapa bertanggung jawab? ibu bapa jugalah.


*suspek melarikan diri dan belum dapat dikenal pasti.


Pihak ibubapa perlu mengambil berat hal ini, ambil tahu tentang anak-anak anda. Kanak-kanak tetap akan menjadi kanak-kanak, persoalannya adalah bagaimana kita menguruskan mereka.


Sekali lagi


Innnalillahi wa inna ilaihi rajiun.


Sesungguhnya kita daripada Allah, dan kepada Allahlah kita kembali.


sungguh, semua ini ada pelajaran bagi kita


Dan, saya tak sabar untuk meneruskan lagi kembara Ramadan tahun ini


Ramadan Kareem


Selamat berbuka


*waktu berbuka dah dekat, kena gerak dulu


Salam


Wednesday, June 19, 2013

Lebih berharga daripada kek Apollo

Kelibat seorang lelaki melalui lorong gelap itu.

Berseorangan.

Tanpa diketahui, satu susuk tubuh sedang menunggu di balik bangunan.

Menunggu untuk bertindak.

"Berhenti!" suara garau memberhentikan lelaki yang sedang berjalan tadi

. Satu lembaga meletakkan objek tajam di tengkuknya.

Berdebar.

"Nyawa atau Kek Apollo?!"  sergah lembaga itu.

"Apa?"


**********


Tidak ku sangka, ada juga subjek keushawanan dalam bidang kami ini. Menarik, memang menarik.

Jadi, hari ini Tuan Pensyarah kami memberikan satu tugasan.

Menjual kek Apollo dengan harga paling mahal.

Masa diberi adalah 2 hari dan syaratnya tidak boleh dijual kepada ahli kelas.

Mudah.

Apa saya fikir?

Saya berfikir, paling mahal pun mungkin dua tiga ringgit. Bayangkan saja, kek Apollo kanak-kanak ribena yang kosnya hanya 30sen, siapa yang mahu beli mahal-mahal?

Itu fikirku waktu itu.

Tetapi, dunia ini sebenarnya sangat menarik.

Terlalu menarik.

Tiba Hari yang dijanjikan

Sempat saya mendengar khabar angin, nampaknya sangkaan saya salah. Amat salah.

Tiba masanya setiap seorang pelajar yang menjual membuat penyampaian ringkas bagaimana menjual dan berapakah harga.

Pelajar yang berjaya menjual dengan harga paling mahal, akan dinobatkan sebagai pemenang untuk sesi ini.

Pelajar pertama :
Saya jual dengan harga RM 5. Cara saya, saya ikat dengan riben dan letakkan nota kecil yang comel, dan membuat home dilivery.

Saya tersenyum, hebat!

Seterusnya

Saya menjual dengan harga RM1.50, dengan cara sekian-sekian.

biasa.

Seterusnya.

"Saya jual dengan harga RM10. dengan cara, bercakap kelate. Saya jual kepada kawan saya daripada Kelantan"

RM10!

Seterusnya.

"saya mampu jual dengan harga RM10. Caranya dengan membuat dua pilihan, satu yang diketahui dan satu lagi diletakkan dalam kotak hadiah, tetapi pembeli tak tahu apa di dalamnya. mereka boleh pilih, yang tahu dengan harga RM5 atau yang misteri itu dengan harga RM10. Mereka memilih yang misteri, padahal sama sahaja, cuma ada kotak hadiah"

Kagum!

Ini daripada salah seorang best student kelas kami.

Seterusnya.

"err, saya jual dengan harga RM50"

ha?!

"caranya dengan jualkan kepada lelaki yang nak keluar dengan saya. dia setuju"

Kembali duduk.

Saya hampir terjatuh kerusi, tak percaya.

haha

Ini eksploitasi.

Setakat ini, ini paling mahal. RM 50!

Sterusnya adalah lagi epic.

Kakak kelas kami yang dihormati bangun.

"saya jual kepada husband saya, dia kata, ambil saja banyak mana duit yang mahu daripada akaun bank dia, saya tak tahu nak ambil berapa" sambil tersenyum.

Satu kelas kecoh. Gemuruh dengan tepukan ahli kelas.

"Ambil RM50.10!! bagi menang!" ada yang melaung daripada belakang kelas. Ramai yang cuba memberi cadangan.

Pensyarah saya tersenyum sahaja.

"Oklah, saya ambil RM100"

Nah, inilah dia pemenang kita.

Satu Apollo yang dijual dengan harga RM100!!

Tak pernah saya fikir..

Pengajaran 

Mata saya benar terbuka, lain manusia lain cara.

Dan, tiada yang mustahil. Asalkan ada teknik dan usaha. (tak kiralah jual kat suami, hehe, barulah sweet)

Paling menarik, Apollo yang kecil itu boleh dilipat gandakan harga berkali-kali ganda,

Inikan pula manusia. Makhluk terbaik ciptaan Allah di muka bumi.

Apa yang membezakan 'harga' kita ialah bagaimana kita mengpersembahkan diri kita.

Dan ingatlah, yang paling mulia pada pandangan Allah adalah yang paling bertakwa.

Apa itu tawqa? Dr Danial menerangkan ;

"Ingat jangan lupa

Taat jangan maksiat

Syukur jangan kufur"


P/s: Satu lagi pelajaran, kahwin tetap paling manis (sweet) berbanding berpacaran

Senyum

Teringat zaman kanak-kanak




Thursday, June 13, 2013

Kita dan anjing

Situasi pertama

********

Seorang lelaki  menghalau anjing dengan kasar, padahal anjing itu tak mengganggu dia pun, sekadar tidur di kaki lima.

"Najis! Syuh! Syuh! " separuh menjerit.

*******
' I learned to give not because i have much , but because i know exactly how it feels to have NOTHING ... '' 

Anjing itu binatang, walaupun keseluruhan badannya adalah najis berat, yang hanya boleh dihilangkan dengan membasuh tempat terkena najis dengan sekali air tanah dan enam kali air mutlak.

Pun begitu, perlu diingat, ajaran Islam tak pernah menyuruh kita diskriminasi ( contoh, pukul, kasar dan apa yang sewaktu dengannya) terhadap anjing.

Buktinya, ingat lagi kisah Ashabul Kahfi, kisah pemuda-pemuda yang tidur di dalam gua selama beretus tahun. Seekor anjing terut diceritakan bersama mereka.

Ingat pula tentang kisah seorang yang memberi minum anjing yang dahaga di tengah padang pasir dengan menggunakan kasut? Lelaki mengembara itu sanggup memanjat turun ke dalam telaga, dan mengunakan kasutnya sebagai bekas (kole) untuk membawa air keluar untuk diberi mimum kepada seekor anjing yang kehausan di luar sana.

Anjing juga makhluk Allah.

Tidak boleh dizalimi.

Pun begitu, anjing juga mempunyai satu penyakit yang amat bahaya bagi manusia, Rabies . Penyakit anjing gila, jikalau virus telah merebak ke otak, tak dapat nak menolong (mati).

Take note~




Konklusi

Jangan zalim dengan apapun.

Jangan zalim dengan binatang, apatah lagi manusia.

P/S : kenapa tiba-tiba cerita pasal anjing? Sekadar terfikir.
       
          Pesanan khidmat masyarakat
        "binatang juga ada masalah!" 

hehe


Monday, June 10, 2013

Sekitar Program kebajikan Anak Yatim di Rumah Permata Kasih

Beberapa minggu lepas, kumpulan 3 (group PBL) kami dari AUCMS telah dengan jayanya menjalankan Program kebajikan Anak Yatim di Rumah Permata Kasih yang terletak di Permatang Pauh.
Sebenarnya, program ini adalah salah satu keperluan yang ditetapkan oleh Universiti dan juga KPT (yang dahulu) sebagai salah satu aktiviti wajib untuk subjek yang kami ambil untuk semesta 4 ini.

Jadi, inilah antara perkara yang agak menyibukkan kami buat sementara waktu (cari alasan tak update blog).  Bukan itu saja, kami juga ada aktiviti Home Visit, yang ini, entri seterusnya saya kongsikan.

Jadi, pendekkan cerita, kami mengumpul dana untuk sumbangan kepada anak-anak yatim tersebut. Kami buka gerai, menjual sandwich , cupcake, air minuman, dan segala yang boleh menjual, kutipan derma juga dan juga sumbangan daripada pihak luar.

Hasilnya, kami mampu memberikan sumbangan yang banyak kepada mereka. Daripada barangan dapur, kasut sekolah, baju sekolah, beg, permainan, tudung , ubat ubatan dan juga duit raya walaupun belum puasa lagi.

Rezeki mereka.

Tetapi, apa yang dapat saya perhatikan dan belajar ialah apabila kita mempunyai ahli kumpulan yang komited dan bermotivasi, aktiviti berkumpulan memnjadi sengat mudah.

Walaupan masalah wujud, tetapi akan dapat diselesaikan.

Ada ahli kumpulan kami, anak seorang doktor, maka dapatlah sumbangan ubat, ada pula anak tokey kedai tudung, jadi dapatlah tudung dan banyak diatara ibu bapa kami juga menyumbang.

Jadi, "The More, The merrier"

Percayalah, untuk aktiviti kebajikan, pasti ada rezeki, hanya perlukan usaha.

Dan yang paling penting, PAHALA.

InsyaAllah. senyum besar-besar

Terima kasih semua!

Cc: Dr Amani, Dr Aina, Dr Fatin, Dr Dalila, Dr Nasuha, Dr Radzi, Dr Sabitah, Dr Nadi, Dr Nadia, Dr Fahmi, Dr Sana, Dr Malik

The best!



Wakil Dr Aina, dari kumpulan penyanyi Korea

Orang kuat Kumpulan 3, Dr Sabitah

Kakak-kakak Dr yang ceria


Sambut Hari lahir


Wakil kumpulan 3

Kenangan

Ini muka saya :) Atuff



Sunday, May 26, 2013

Senyap Bukan Selamanya


Bila mata tidak dapat melihat,

Jangan anggap sesuatu tidak ada,

Bila telinga tidak mendengar suara,

Jangan anggap suara tidak ada.


Sekian lama berkata-kata,

Senyap pula buat sementara,

Bukan berhenti daripada berkarya,

Apalagi mengalah dengan dunia.


Cuma manusia tetap manusia,

Mempunyai masa turun naiknya,

Berhenti untuk menempuh dunia nyata,

Menguji benarnya kata-kata,



Monday, May 6, 2013

Perang Nafas Panjang


Al-Shahid Sayyid Qutb pernah berkata:

الظلم قد يطول ولكنه ﻻ يدوم،
والحق قد يضعف ولكنه ينتصر.

Kegelapan, adakalanya berpanjangan. Namun ia tidak akan berterusan selamanya.
Kebenaran adakalanya lemah. Namun ia menang sepanjang masa.


via Ustaz Hasrizal


Sunday, April 14, 2013

Teknik melawan hantu sebelum tidur

Melihat saja pada tajuk, saya sedar. Saya sedar tajuk itu melampau. Agak melampau (baca: over). Namun, itu adalah salah satu cara untuk menarik perhatian pembaca.

Saya tidak menipu, apa yang saya ingin kongsikan adalah benar-benar teknik yang praktikal dan mudah dan mampu untuk semua orang. Tidaklah perlu sebarang alatan, latihan dan juga pertapaan selama dua setengah purnama.

Hantu? Apa difinisi anda? Apa yang pasti ialah, Syaitan dan Jin wujud berdasarkan dalil Al-Quran dan hadis.

Hantu= Jin dan Syaitan? itu masih boleh dipertikaikan.

Pernah terkenal satu masa dahulu



Cerita hantu.

Hari pertama saya hadir ke asrama universiti, setelah keletihan perjalanan, saya duduk berehat di ruang tamu. Sahabat serumah saya menyambut kedatangan saya. Setelah bertanya khabar dan berbasa basi, satu isu menarik timbul.

"Nasib baik hang(kamu) balik, selamat aku" ucap teman serumah sambil ketawa.

"Kenapa? Apa yang berlaku?" saya hairan.

"Hang tau tak, ada benda kacau aku"

"benda ataupun 'benda'" sambil membuat isyarat 'dalam kurungan'.

Dia angguk.

Saya senyum kecil sambil mengeleng.

Seram

Maka sesi bercerita pun bermula. Nama pencerita dirahsiakan. Itu etika.

*****

Dingin awal pagi mula terasa. Angin sepoi-sepoi masuk melalui tingkap yang terbuka. Langsir beromak mengikut irama. Suasana gelap hanya disuluhi dengan cahaya lampu daripada luar pintu. Pintu sedikit terbuka.

Sunyi.

Benar-benar sunyi.

Tiba-tiba, perasaan seram mula merangkak masuk. Terasa seperti ada seseorang, lebih tepat sesuatu di dalam bilik. Di satu sudut, kelibat hitam kelihatan .

Mata tiba-tiba terbuka. Naluri manusia ingin bertindak. Sama ada lari ataupun lawan. Pastinya di sini adalah lari.

Namun, amat pelik apabila tiada satu otot pun yang bergerak. Kaku.

Nafas terasa tersekat-sekat.

Dalam masa yang sama, benda itu semakin hampir.

Seperti asap hitam.

Dekat.

Dekat.

Badan masih kaku, suara jeritan ibarat tersekat di kerongkong. Tiada suara yang terhasil.

Tiba-tiba, terasa hujung kaki dicengkam kuat. Sangat kuat.

Kemudian berubah ke lutut, kemudia ke paha.

Begitu juga rasa tekanan di dada, ibarat ditindih sesuatu.

Perit.

Peluh mulai keluar.

Namun masih kaku, walaupun cuba untuk bergerak.

Dengan tiba-tiba, apabila keadaan ibarat tiada penghujungnya, semua itu hilang.

"hah!" nafas pertama berbunyi.

Pintu ditenung tajam. Terasa seram sejuk di belakang tengkok.

Peluh.

Benar-benar berpeluh.

Dan malam itu tak mampu lagi untuk melelapkan mata, apatah lagi tidur.

Semua itu, adalah....

Gangguan benda.

Bukan .

Gangguan 'benda'.


*********

Begitulah sedikit sebannyak cerita yang diceritakan dan diceritakan semula atas fahaman saya. Tiba-tiba saya  pula yang meremang, jam sekarang menunjukan pukul 11.45minit malam.

Saya yakin, 4 daripada 10 orang dewasa pernah merasa perkara itu. 

Orang utara kata kena tindih dan sebenarnya perkara ini berlaku di seluruh dunia dan direkodkan juga berlaku sejak zaman berzaman.

Jadi, inilah 'hantu' yang disebut di atas tadi.

"Wargh!! Makan budak!!"

Fakta

Sebelum saya menceritakan tentang teknik dan ubat untuk kes ini, saya terlebih dahulu ingin memperkenalkan dengan lebih dalam tentang hal ini.

Tak kenal maka tak benci.

eh!

Dipendekkan cerita, Allah temukan saya dengan ilmu ini, tak pasti daripada buku atau dokumentari terlebih dahulu. Tetapi yang pasti, saya sudah menjumpai alasan dan fakta untuk 'hantu' ini.

Terkenal sebagai sleep paralysis.

Pernah dengar?

Bagi yang rajin baca daripada segi perubatan rujuk sini dan sumber lain dalam bahasa 'orgputih' sini.

Rujuk di Dokumentari

Secara mudah

Penjelasan asal agak panjang lebar dan bosan.

Ada penjelasan tentang tahap tahap gelombang otak ketika tidur dan tahap-tahap tidur seperti REM( Rapid Eye Movement) (baca: Pergerakan mata yang cepat) dan yang satu lagi ialah NREM (Non-Rapid Eye Movement) (baca: Bukan-Pergerakan mata yang cepat).

Pertukaran ini berlaku setiap 90 minit. Itu berdasarkan fakta yang diberikan berdasarkan kajian.

(bosan!!)

Saya sudah cakap kan?

Jadi, saya mahu pendekkan.

Begini, bayangkan kita ada dua entiti.

1)otak
2)badan(otot yang boleh dikawal)

Ketika tidur yang normal (biasa), kedua-duanya yakni otak dan badan tidur. Jadi tidak ada masalah.

Dan ketika bangun tidur pula, kedua-duanya bangun (terjaga) secara serentak. Tiada masalah.

Masalah berlaku apabila atas sebab tertentu, otak tiba-tiba tersedar/terbangun dahulu daripada sistem badan.

Dalam kata yang lain, otak kita sudah sedar namun badan kita masih tidur.

Nampak?

Inilah sebabnya apabila otak menyuruh badan bangun, contohnya angkat kaki, gerakkan jari, keluarkan suara, dan apa saja arahan otak kepada badan tidak diendahkan. Masakan tidak , badan masih tidur!!!

Inilah yang menyebabkan kita lumpuh buat sementara. Hal ini juga ada menyebab bahagian badan terasa seperti ditekan padahal, semua itu hanyalah kesan badan terus tidur.

Lebih buruk, otak yang tersedar lebih awal daripada badan, akan menyebabkan seseorang itu terasa seperti terjaga padahal bermimpi. Mimpi yang sedar.

Lebih tepat, mimpi buruk yang sedar.

Jadi, apa saya yang muncul dalam fikiran akan muncul dalam penglihatan kita. Itulah segala 'benda' dan 'hantu' yang terlihat.

Kalau kita takut, dan pastinya kita terfikir yang bukan-bukan, maka yang bukan-bukanlah yang datang.

Dan sebaliknya, apabila kita sedar dan tahu apa yang berlaku, jadi fikirlah apa yang anda mahu dan itulah yang terhasil.

Faham?

(Nampakanya , tidak cukup pendek, masih lagi panjang)
 Geleng kepala.

Teknik melawan hantu

Tekniknya mudah, jika mahu tidur. Amalkanlah dua perkara penting (asas).

1) Ambil wuduk
2) Baca doa sebelum tidur dan 3 Qul (Surah Al Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nass)

*Boleh rujuk ''
ayat pengasih

Dan semua ini tak akan sedikit pun berkesan tanpa izin Allah, Tuhan Sekalian Alam. 
Bacalah dengan Tauhid, dengan Yakin. 

Tenang sebelum tidur adalah kuncinya. Dan ketenangan itu adalah anugerah Allah.

InsyaAllah.

Tambahan, bagi yang rasa 'sesuatu' ketika benar-benar sedar, bacalah Al-Fatihah dan Ayat Kursi.

Baca dengan Tajwid yang benar dan bacalah dengan yakin. 

Allah Akbar!

Namun setelah 3 kali dibaca masih belum 'hilang'/pergi, kamu!

Ya.

Kamu.

Ambillah kerusi terdekat dan hempuklah(baling/pukul) 'benda' itu. Kerana tak lain tak bukan ianya adalah bukan 'benda' itu.

Besar kemungkinan itu adalah sahabat kamu yang cuba menyakat, ajar sikit.

Penutup 

Perkara ini tidaklah semudah ini, kerana ilmunya sangat luas. Namun , lebih baik saya memudahkan kalian untuk faham.

InsyaAllah ada kebaikan untuk semua.

Seperkara lagi, apabila saya menceritakan semua ini, tak sedikitpun bermakna saya tidak percaya kepada alam Ghaib. Saya percaya dan yakin atas dalil dan bukti daripada Sunnah dan Al-Quran.

Namun, ini adalah ilmu Allah juga. Tak salah menambah ilmu yang baik.

Segala silap dan salah mohon ditegur.

Senyum

Selamat malam.

Lailah




Diari: Langkah diteruskan

Alhamdulillah, syukur kepada Allah, Tuhan Sekalian Alam, perjalanan hidup saya diteruskan. Semoga Allah meredoi dan menerima setiap detik nafasku di dunia ini.

Selamat tinggal Semester lama.

Selamat datang Semester baharu.

Bak kata sahabat saya Abu Dzar, "Tajdid niat!!" 

Mohon doa kalian.

(Senyum)

Teman seperjuangan yang osem.

Sebelum Peperikaaan akhir, baca sebelum tawakkal. *Kredit toAG

Selepas tamat peperiksaan. Senyum skit. Alhamdulillah, bersama saudara Aiman dan Fidaus*Kredit AG



Friday, April 12, 2013

Kisah Ketua Kelas : Satu Pandangan

Mungkin tulisan saya mengenai isu ini agak lambat. Sudah tutup buku.

Isu minggu lepas.

Bagi saya bukannya lambat, cuma saya memerhati.

Orang muda kata 'usha'.

Kisah Ketua Kelas

Seperti biasa, saya meninjau perkembangan berita sahabat-sahabat di FB, dan disitulah saya berjumpa dengan isu ini.

bahan bukti
Video itu?

Di mana linknya? Mahu lihat?

Sudah-sudahlah. Tak perlu lihat.

Kalau lihat pun video itu, saya yakin banyak yang akan menyumpah seranah, maki hamun, keji, dan tak kurang juga yang beremosi.

Tahu tak apa itu Schadenfreude ? suka dengan video, gambar yang ganas

Sudahlah. Mereka sudahpun tertangkap. Ambil pelajaran.

Kes Polis

Itu semua (kutukan yang melampau) bukan ajaran Islam, bukan ajaran Nabi.

Pandangan saya

1) Pertama

Saya mengucapkan tahniah kepada semua warga Internet yang saya lihat sangat membantu. Apabila video bukti itu tersebar, dalam tempoh kurang 24jam, pesalah telah dapat dikesan. bahkan dengan begitu teliti sekali.

Nama disertakan, alamat Twitter, alamat facebook, alamat blog, gambar dan bukti perbualan mereka.

Pantas dan cekap!

Salute sikit

sumber daripada page Harimau Malaya

"Kah kah kah . . . time hang pijak anak orang hang tak takut apa, la ni baru hang ada akai, ni twitter geng lan todak, kalau jumpa budak ni kita ajak makan kenduri ramai-ramai lepas tu baru kita hantaq balai.

keh keh keh . . .

NAMA : IZZAT SYAFIQ BIN ABDULLAH
TWITTER : https://twitter.com/ijatsyafiq
BLOG : http://izzatashadiari.blogspot.com/
http://izzatsyafiqloveeffanadheera.blogspot.com/
BUKTI : http://imgur.com/gWEINkh
SEKOLAH : SMK TUN HUSSIEN ONN"


Sumber kedua 

Blog rasmi, hehe

2) Kedua

Dalam masa yang sama, banyak sungguh kutukan kejian makian dan segala kata-kata jelek dilemparkan kepada mereka.

Ya, mereka salah.

Ya, mereka melampau.

Ya, mereka penakut dan bacul.

Ya, mereka ini zalim.

Namun, mereka ini juga manusia.

Mereka ini baru setahun jagung, sekolah pun belum habis ( itu pun dah siap nak berawek-awek, haih)

Islam tak ajar kita tumbuk orang , zalim , penakut dan semua yang buruk yang pelajar-pelajar ini buat.

Dalam masa yang sama, Islam tak ajar kita mengikut nafsu dalam berbicara, Jangan over.

Jaga adab, tulisan kita kekal boleh dibaca.

Fakta dengan fakta.

kes ada samanya dengan isu listen listen listen dulu, menjadi bahan kutukan masyarakat maya.


3) Kuasa Allah

Yang ini yang ramai lepas pandang, (mungkin ada yang nampak tapi tidak sebut)

Allah Maha Adil.

Saya pernah terfikir, apa yang saya akan buat jika saya di tempat ketua kelas itu.

Apa?

Mungkin setelah diserang, atas dasar 'mempertahankan diri' saya mungkin akan menyerang balik. Satu tumbukan padu dibahagian tertentu di kepala dan badan, mampu menyebabkan pendarahan dalaman dan besar kemungkinan selalunya membawa kepada kematian. Ada, badan manusia ini ada 'titik lemah'.

Namun, adakah itu penyelesaian?

Ternyata bukan, selalunya jika situasi di sekolah, yang menumbuk dan yang menumbuk balas walaupun atas dasar 'mempertahankan diri', kedua-dua akan dipersalahkan.

Selalunya begitu, percayalah.

Jadi, apa pilihan lain yang lebih rasional?

Bertahan.

Bertahan sahaja , berlindung dengan betul. Sabar.

Dan berharap Allah akan bantu.

Allah pasti bantu orang yang dizalimi.

Allah bersama orang yang sabar.

Itu hakikat!

Dan hasil daripada kesabaran itu, Allah benar-benar membalasnya.

Penjenayah dicari, ditangkap dan dikeji seluruh warga internet. Dan si ketua kelas diangkat menjadi wira.

Sekarang ini, siapa yang yang berjaya? Siapa yang menang? Siapa yang beruntung akhirnya?

Kita tahu siapa.

Begitulah hakikatnya dunia, yang Zalim pasti akan dibalas, samada cepat atau lambat, jika tidak di sini, di 'sana' masih ada.

Akhirat.

Boleh juga dipakai dalam situasi PRU sekarang. eh!


4) Keempat

Hukuman setimpal. Apa-apapun hukuman yang akan atau sedang dijalankan kepada mereka (Lan Todak and the gang), satu aspek paling penting harus diselesaikan.

Mereka perlu tahu dan faham dan merasa perbuatan mereka itu adalah salah di sisi Islam dan salah di sisi undang-undang negara.

Faham! mengapa salah

Tahu! mengapa salah

Kerana jikalau mereka sekadar dibuang sekolah, dibiarkan, dipinggirkan dan terus dikutuk tanpa bimbingan yang benar, mereka pasti satu masa nanti akan mengulangi kesalahan mereka, bahkan mungkin lebih dasyat.

Kerana mereka masih tidak percaya apa yang mereka buat itu salah.

Itu adalah isu utama di sini.

Kerana manusia akan bertindak atas apa yang mereka percaya.

Terakhir

Marilah kita ambil ikhtibar.

Pelajar jangan bertindak liar. Berakhlaklah dengan akhlak yang baik.

Sekolah perlu menekankan akhlak selain akedemik, tidak ada maknanya pandai tapi berakhlak buruk.

Cikgu perlu menyelitkan isu ketuhanan dalam pelajaran, 'Apa tujuan kita di dunia ini?'

Ibu bapa perlu menanam agama kepada anak sejak lahir lagi. Itu adalah asas.

Anak-anak perlu matang dan mencari ilmu. Hormati yang tua dan sayangi yang muda.

Pihak pelajaran perlu memikirkan cara yang terbaik untuk menangani isu sebegini, buang sekolah bukan penyelesaian terbaik.


Jika apa yang berlaku ini tidak diambil pelajaran, rugi kita.

Rugi besar.

Melihat bukan sekadar dengan mata, tetapi mata hati.
Muka muka pesalah (Lan Todak and the gang) yang sudah bertaubat , insyaAllah.




Thursday, April 4, 2013

Diari : Sekitar LIMA' 13


LIMA' 13 di Langkawi

Sebenarnya saya memang dari kecil minat dengan bidang ketenteraan dan juga bidang persenjataan. Saya masih ingat sewaktu saya tingkatan 5 di Maktab Mahmud saya menyimpan koleksi Majalah Prajurit dan Tempur. Berkilo-kilo beratnya. Memang banyak.

Namun setelah saya dapati majalah jenis ini makin susah didapatkan di kedai-kedai buku, saya berhenti seketika. Namun buku-buku lama masih dalam simpanan.

Atas dasar kesibukan belajar dan lain-lain, saya berhenti membeli buku-buku sebegini.

Tetapi, minat masih ada. Sebut sahaja game komputer Battlefield 2, Call of Duty, Sniper elite, Tom Clancy , dan segala game first person shooter , semua di'belasah'.

Jangan sebut game paling terkenal yang kini telah menjadi classic, CS (Counter Strike) . Pernah juga banyak kali kami mengadakan pertandingan CS secara berjemaah sampai lewat malam.

Best, biasalah orang muda. Janji solat dan tahu berhenti apabila perlu.

Berbalik kepada LIMA 2013, semua ini berlaku secara tiba-tiba.

Bermula dengan PM dengan sahabat baik saya di 'Fesbuk' sehari sebelum itu, kami bertekad mahu ke sana.

Cabaran

Abang saya merupakan salah seorang yang bekerja part time sebagai memandu pelancong di Langkawi, jadi dia memang sangat berpengalaman.

Taiko.

"hampa(kamu semua) kena beli tiket awal sehari, sebab memang nanti orang penuh" Nasihatnya ikhlas.

Namun atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan , kami semua tak mampu berbuat demikian.

Hasilnya, pada pagi hari jam 7.00 pagi kami tiba ke sana, orang ramai sudah berpusu-pusu. Bayangkan , tiket terawal yang kami dapat adalah pada pukul 10.30 pagi.

Jadi tiada pilihan selain menunggu.

Sempatlah menjamah sarapan pagi terbaik di dunia iaitu roti canai dan secawan tea tarik. Oh dunia!

Setelah berjalan-jalan dan membuang masa, jam menunjukkan pukul 10.30 pagi, kami bergerak ke jeti.

Menunggu.

Menunggu.

Jumpa soket kosong, cas henset dulu . (gelak jahat)

Menunggu lagi.

Pengumuman, ..... Bukan feri kami

Tunggu

"kalau feri tak sampai lagi hingga pukul 12 tgh hari, aku balik terus! tengok wayang lagi baik!" sahabat baikku , Arif nekad.

Bayangkan kami menunggu sejak pukul 7.00 pagi hingga 11.30 pagi

Bapak lama! Mat Lutfi

Pendekkan cerita, jam 11.59 pagi kami bertolak.

Hampir-hampir (nafas lega)

Pulau

Setibanya di Pulau Langkawi, perjalanan cabaran kami baru sahaja bermula.

Saya berjalan cepat (bukan lari) mencari kaunter tiket untuk pulang.

Padahal baru sahaja tiba. Itupun sudah panjang barisan manusia menunggu. Kami berbuat begitu kerana tahu manusia hari itu memang ramai. Kami tidak bercadang untuk bermalam di sana. Tambahan pula kereta sahabat saya diparkir di tempat terbuka. Kereta baru, tak mungkin dibiarkan bermalam bersendirian .

Tiket balik jam 7 ptg. Selesai satu perkara.

Seterusnya kami melihat peta, mahu ke mana? Jet atau Bot atau dua-dua?

Pendekkan cerita, kami ke satu hotel yang berdasarkan maklumat daripada laman rasmi LIMA ,LIMA ada menyediakan shuttle bus setiap 15 min.

Peta yang berada dalam telifon pintar saya

Berjalan kaki ke sana.

Namun Allah menguji kami, hampa! bas terakhir telah bergerak pukul 11 pagi tadi. terlepas sudah.

Jadi kami berjalan kaki pulang ke arah jeti. Kali ini bertekad untuk dapatkan teksi.

Kebetulan setelah beberapa ketika berjalan ada sebuah teksi lalu dan itulah perjalanan kami (our ride)

Sampai ke Awana

Maka buat pertama kali wajah kami agak ceria.

"akhirnya!" hati bersuara.

Biar gambar berbicara








Pulang

Pulang juga bagi saya adalah epic dan puncak perjalanan kami ke Langkawi kali ini.

Akibat jalan jem (ingat KL sahaja yang jem? Langkawi pun sama ) kami mungkin lewat.

Lewat daripada jam 7 ptg.

Terlepas feri terakhir.

"pak cik rasa, kalau ikut jalan macam nih, hampa memang terlepas feri la" Pemandu teksi kami bersuara. Ikhlas bunyinya.

"kalau susah sangat pak cik, tinggalkan kami di tepi jalan dan kami akan berjalan kaki" saya memberi cadangan sebelum itu.

Semua senyap.

Sampai satu simpang yang jam, pemandu kami bersuara.

"pak cik rasa macam ini, pak cik tinggalkan hampa semua kat tepi sana, lepas tu hampa boleh jalan laju ikut tepi pantai tu, hujung sana jeti, kalau keadaan macam ini memang hampa tak sempat"

"ok pak cik, hantar kami ke sana" Nekad lagi

Run For Your Feri

Apabila kami bayar sahaja tambang teksi yang sudah dikurangkan atas jem dan separuh jalan. Kami mula melangkah.

Mula-mula berjalan laju.

Kemuadian berlari.

Berlari-berlari anak.

Peluh tak dikisahkan, letih hanya pada kaki bukan mentel, kaki sakit dibiuskan saja.

Asalkan sampai.

Tetapi Alhamdulillah pemandangan di pantai itu cantik, sempat snap beberapa gambar.


nampak tak muka letih? 
Dan akhirnya kami sampai.

Tepat.

Pulang

Pulang juga ada drama, feri sudah sampai awal di jeti, tetapi lambat pula dibenarkan turun. Sangat menguji kesabaran.

Waktu itu baru kami teringat yang makanan yang kami makan hanyalah roti canai pagi tadi dan beberapa nugget di Langkawi.

Maka setelah solat jamak Ta'khir kami pun bergegas mencari makan.

Pulangnya di rumah, buka FB, rupanya result exam baru sahaja diumumkan. Ramai yang mahu hubungi saya tetapi saya outstation. Kelakar!

Alhamdulillah cemerlang, boleh usaha lagi.

Moral of my Story

Sebelum balik, kami sempat berseloroh,

"ingat senang ka? ini semua tarbiah direct daripada Allah" Arif berkata.

"ya benar, Sabar. Allah bersama orang-orang yang sabar" Sambung saya

Si Azam hanya tersengih.

Terima kasih semua.

Until next time

Salam











Monday, March 11, 2013

Cerita tentang ummi

Number One for Me

Cerita 1

Cuti sudah tamat, esoknya ada peperiksaan. Walaupun sekadar cuti beberapa hari, namun ianya tetap dihabiskan dengan berkualiti iaitu berehat di rumah dengan aman. Lari sebentar daripada kehidupan pelajar yang sibuk belajar. Sepatutnya begitulah.

Jadi, petang itu saya kalut-kalut (baca: tergesa-gesa) menyimpan barang untuk pulang. Maklumlah, perjalanan 2 jam dengan motosikal perlu ditempuh pula selepas ini. Lebih menarik, esoknya ada peperiksaan akhir modul. Jadi memang tak mungkinlah untuk ponteng dengan sengaja.

Setelah selesai bersalaman dan memohon doa dan restu ummi dan ayah, saya pun bergegas pulang. Merempit (baca : menunggang motosikal dengan kelajuan yang munasabah dan selamat)

Alhamdulillah selamat sampai.

Nak dijadikan cerita, malam itu saya buka beg untuk mencari noto-nota padat ciptaan saya sendiri. Alangkang terkejutnya, satu pun tak ada. Padahal esok ada peperiksaan.

Noto padat itu adalah semua pati, dan isi penting yang diperah daripada nota kuliah yang tebal 10cm menjadi 1cm sahaja. Jadi, memang membaca semula nota kuliah bukan jalan keluar yang terbaik.

Tetapi saya tidak panik, mengetahui kita hidup di alam siber yang maju gitu. Saya menghubungi ummi saya dan minta tolong beliau untuk mengimbas (scan) dan emailkan kepada saya.

Paling penting, cari dahulu nota itu. Rupa-rupanya jatuh di bawah meja. Maka wajarlah saya tertinggal. (alasan)

Fesbuk

"ish, nak tekan apa ni? Ummi tak tahu ni" nampak benar kali pertama mengunakan mesengger fesbuk.

Saya ketawa kecil.

"tak apa ummi, slow and steady. Ummi dah scan belum? tekan attach ja. ada kat bawah tu"

"dah, cuma ini sekarang nak tekan apa ni? amboi, macam-macam ada ni. banyak sangat. tak tahu nak tekan mana" walaupun ummi jelas, 'rabun' IT, namun suaranya jelas menunjukkan bahawa dia benar-benar bertekad.

Tekad untuk menghantar nota.

Tiba-tiba, nun di hujung corong telifon, saya terdengar adik saya baru pulang daripada sekolah

"mai nak tolong" adik saya prihatin.

"tak apa, tak apa, Ajar ummi macam mana nak buat, nanti sampai bila-bila tak reti" Balas ummiku.

Senyum.

Pengalaman kelakar mengajar ibuku berfesbuk tetapi menyentuh hati ini benar-benar memberi kesan dalam ingatan saya.

Dipendekkan cerita, nota dapat dihantar dan alhmdulillah, syukur saya mampu menjawab peperiksaan keesokan harinya dengan jayanya.

Terima kasih kepada ummi saya.

Hero Win saya.

Cerita 2

Pagi tadi, sekitar   2 pagi, saya masih celik mata di hadapan komputer. Masih menaip untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Bagi kebanyakan orang muda belia seperti saya, pukul 12malam ke atas adalah waktu primer (paling power) untuk berfikir dan bekerja kerana sudah tidak gangguan. (gangguan makhluk halus tak pasti pula)

Batman dan Keluangman.

Tiba-tiba, saya terdengar pintu bilik tidur utama terbuka. Ummiku keluar sambil mengesat-ngesat matanya. Melihat saya masih segar,

"tak tidur lagi? buat apa itu?"

"ada kerja sikit ummi"

Ummi ku berlalu pergi ke dapur.

Saya hairan.

"ummi, nak masak apa pagi-pagi buta ini? " saya melaung sedikit. Dapur dan ruang tamu tempat saya bekerja agak jauh.

Senyap.

"Mungkin minum air suam kut" fikirku.

Saya meneruskan kerja saya. Tekun dengan earphone.

Sedar-sedar, sudah 3 pagi. Tugasan sudah siap.

Masa untuk tidur.

Keesokan paginya, saya memang bercadang untuk memasak karemel kegemaran saya. Setelah melihat semua bahan sudah ada, saya memulakan kerja. Sebelum itu, saya memeriksa oven.

Saya kagek. Terkejut.

Sudah ada satu kek karemel yang sudah siap.

Terus saya teringat yang saya ada beritahu ummi saya bahawa saya ingin memasak kek keremel kelmarin, iaitu hari sebelum itu.

Jadi, pagi tadi yang ummi saya bangun 2 pagi itu adalah untuk membuatkan kek keremel saya itu.

Oh, baru tahu.

Saya tersenyum sambil mengelengkan kepala.

Begitu sekali.

Saya meneruskan hajat saya, kek karemel disiapkan. resepi

Kemudian setelah ummi dan ayah pulang ke rumah daripada sekolah (mereke berdua cikgu) , saya persembahkan kedua-dua versi kek karemel yang ada. Satu buatan ummi, satu lagi buatan saya.

Ayah saya menjadi juri. Pemenangnya......

Saya sempat bertanya,

"ummi, malam tadi yang muhsin tanya itu kenapa tak bagitahu. bolehlah nak tolong"

"iya ka? tak perasan" selamba.

Senyum lagi.

Semanis mana karemel itu, manis lagi senyuman ummi.


Alhmadulillah


P/s: Cerita ini ditulis sebagai kenangan saya dan juga teladan kita semua. Tanpa ibu bapa kita, siapalah kita.

Cerita ini juga adalah untuk ingatan saya buat masa hadapan setelah saya berumah tangga kelak, buat anak-anak saya bahawa nenek hampa itu sangat beriman lagi pengasih orangnya.

Terima kasih ummi

Cium tangan, peluk sikit , minta doa. senyum-senyum

Kembali ke motosikal, merempit kembali ke universiti mencari ilmu.

Kembara diteruskan


Sunday, March 10, 2013

Pesanan kepada pelajar universiti



"Semoga apa yg dipelajari diberkati Allah"

pesan daripada sepupu saya yang baru di tingkatan 2 kepada saya yang tahun 2 medic. 

Tersentak, terharu dan tersenyum :)

amin

*exam mode

Saturday, February 16, 2013

Mendengar Radio merencatkan proses pembelajaran?

Anda seorang pelajar?

1.Tadika?

2.Sekolah rendah?

3.Sekolah menengah?

4.Sekolah JUVANA?

5.Pelajar Kolej?

6.Pelajar Universiti?

7.Pelajar Pondok?

9.Pelajar Tahfiz?

10.Pelajar master?

11.Pelajar PhD?

12.Ataupun tak mahu belajar?

13.Mungkin juga tidak 'mampu' belajar?


Kenali diri anda daripada kelompok mana dahulu. Penting. Kerana apa guna bercakap panjang jika anda sendiri tidak mengenal diri anda.

Siapapun anda, pastinya anda pernah mendengar radio.


                                                                            kredit

Isu biasa.

Barangkali, ini adalah kali ke147 anda mendengar hal ini. Mendengar radio semasa belajar mengganggu fokus belajar.

Menurut pakar motivasi....

Menurut Sains...

Menurut....

Jadi pak turut.....

eh?!

Ya, saya di sini bukan untuk membincangkan adakah mendengar radio mengganggu fokus anda. Jawapan paling tepat adalah

"Bergantung kepada anda!"

Ada pelajar yang mampu, silakan.

Ada pelajar yang tidak mampu, maka jangan buat.

Ada juga pelajar yang mengampu, maka hentikan.

eh?!
lagi

Manusia itu tidak sama, ada cara masing-masing.

(asalkan tidak melanggar hukum Allah , silakan)

Lebih penting

Ini adalah isu utama tulisan saya kali ini.

Sebenar saya ini jenis yang perlu/boleh dengar radio semasa belajar. Ubat hilangkan mengantuk.

Sebentar tadi saya study (baca: mengaji; mengulang kaji pelajaran) dan saya mendengar radio.

Radio yang baru saya dengar, bukan radio yang biasa. Ubah angin katanya.

5 minit...

10 minit...

30 minit...

45 minit...

Saya geleng kepala.

45 minit berlalu dan telinga saya dirugikan fungsinya.

Sepanjang 45 minit itu, lagu-lagu yang dimainkan di corong radio stesen itu semuanya sedikit pun tidak memberi manfaat dan tidak ada mata ganjaran (baca : PAHALA). Tidak CEMERLANG

Mungkin ada dua atau tiga lagu yang ada masej yang baik.

Bayangkan jika saya study berjam-jam (kononnya), dan selama berjam-jam itulah telinga saya dirugikan.

Semua lagu yang dimainkan adalah hiburan semata-mata. Tidak ada nilai-nilai murni dan mata ganjaran.

Selalunya saya mendengar ikim.fm ( Atas asuhan keluarga sejak kecil, terima kasih ummi ayah), namun, tak salah jika ubah angin dengan mendengar radio lain.

Kadang-kadang mengantuk juga (kalau asyik ceramah sahaja ) Jangan marah


Senyum.


Tetapi, kalau saya sepenuhnya mendengar stesen radio yang baru itu (bukan ikim.fm dalam kes ini) , maka saya tergolong dalam golongan yang rugi.

"rugi baq hang!" ayat orang kedah.

Konklusi. 

1) Tak salah mendengar lagu-lagu hiburan, tetapi jangan melampau dan 24jam hiburan sahaja. Rugi tiada nilai mata (baca :PAHALA) dan tidak meningkatkan kualiti minda masyarakat.

2) Sekali sekala (banyak kali lebih baik) dengarlah radio yang berunsur ilmu dan islam contoh ikim.fm dan juga stesen radio lain yang ada juga ilmu dan juga iklan-iklan yang baik moralnya . Hot.fm pun ada juga tip-tip yang berguna dan ada juga moral of the story.

3)  Jika anda suka mendengar radio, janganlah terlalu kuat hingga mengganggu orang sekeliling. Bacaan Al-Quran yang mulia juga tidak boleh terlalu kuat jika mengganggu orang lain. Inikan pula rodio. Mana mungkin kalam manusia sama dengan Kalam Allah Tuhan Sekalian Alam

4) Doa-doakanlah kejayaan para pelajar muslim di seluruh dunia agar berjaya dengan cemerlang dalam setiap peperiksaan .


"man jadda, wa jada "

Ayat keramat

Senyum

sekian.

(kena sambung study, peperiksaan akhir sudah hampir)

nangis~

Wednesday, February 13, 2013

Diari : Kamera dan kayak

Hari ini, saya masih belum mampu malas untuk menaip panjang, maka biarlah gambar berbicara.

Senyum lebar-lebar.

Cuti.
Taman Tasik Jitra yang dipenuhi ramai. Layang-layang indah memenuhi langit. Bercuti bersama keluarga.


Tempat kejadian


Inilah apa yang terjadi apabila henset ada bersama ketika berkayak

p/s: Risiko untuk henset anda jatuh ke dalam tasik dan tak ditemui adalah tanggungan anda sendiri.

Siap terjumpa senior MMAS lagi, terbaik~

Monday, February 11, 2013

Diari : Dari KL ke Kodiang


Lokasi :Kodiang, Kedah 

                                                                     Best in the world


Cantikkan? MasyaAllah

Senyum

Semua gambar ini diambil di kawasan rumah saya sahaja.

"Kadang-kadang, kecantikan itu ada di sekeliling kita,

Cuma kita yang tidak menyedarinya"


Renung sejenak ke luar tingkap anda.

Apa anda nampak?


********

"Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu lebih kuat daripada mereka sendiri, dan orang-orang itu telah meneroka bumi serta memakmurkannya lebih daripada kemakmuran yang dilakukan oleh mereka, dan orang-orang itu juga telah didatangi oleh Rasul-rasulnya dengan membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (lalu mereka mendustakannya dan kesudahannya mereka dibinasakan). Dengan yang demikian, maka Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri." (Ar Rum ; ayat 9)
 
khaliFah1412h. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.